onsdag 17 juni 2009

Livet handlar om att njuta, eller?

(Dagens lunch! Oj, vad grönt det ser ut!)





(Såhär ser jag ut idag! Det har nog hänt lite med kroppen ändå, även om vågen inte håller med riktigt...)


(En närbild också...imorn ryker håret!!)





Jag tycker det iallafall. Det är något jag har kommit på nu på senare tiden tror jag. Förut handlade allting om att prestera och jobba hårt. Jag mätte mitt värde i prestationer och såg ingen nytta i att göra saker som bara var roligt eller härligt att göra. Nu kan jag inte alls förstå det.

Jag är en njutningsmänniska, ja, det är jag verkligen. Inte så att jag är lat och vill ha allting serverat på silverfat, jag kan jobba otroligt hårt och intensivt om det behövs, men jag tycker om, vill ha och behöver de där små guldkornen i vardagen också. Förut skämdes jag för att njuta, oavsett vad det handlade om. Allt sådant som jag nu tycker att jag kan belöna mig med eller unna mig, eller helt enkelt bara göra för att jag gillar det, ansåg jag vara "synder" och jag skämdes lite för att jag gjorde det. Nej, jag pratar inte om något snuskigt nu, om nu någons hjärna skenade iväg lite, jag pratar om alldeles normala saker som att ta med sig frukosten ut en solig dag eller äta två glassar på samma dag på semestern. Sådana saker som helt enkelt får en att le inifrån, och som ger energi och glädje att orka med alla måsten som man faktiskt aldrig kommer ifrån.

Det finns massa saker har jag kommit på, massa små saker som innebär njutning om man bara tar sig tid att stanna upp i dem och verkligen våga njuta. Jag njuter av känslan efter ett hårt träningspass, när kroppen känns alldeles urlakad och matt och man nästan faller ihop. Det är skönt. Jag njuter av nyttig mat och känslan av att ge kroppen det den behöver. Jag gillar att stanna hemma en hel dag och bara löka i soffan och läsa bloggar utan att få dåligt samvete, eller att inte gå upp ur sängen innan klockan 15 en ledig dag. Jag njuter av att gå på restaurang, en riktigt bra sådan, och bli bortskämd ordentligt av duktig personal och få smaka på god (och ofta onyttig) mat och fylligt vin, jag njuter av att dansa skitfultGretas tillsammans med mina vänner och jag älskar känslan när man stänger dörren bakom sig efter en arbetsdag och äntligen är ledig. Jag älskar känslan när lönen precis kommit in på kontot och man känner sig skitrik, trots att man vet att mesta delen av pengarna snart kommer vara borta igen och att räkningarna ligger på hög och väntar. Jag njuter av att titta på Rufs, verkligen titta på honom. Jag älskar att se minsta lilla detalj av honom och att blunda och känna hur hans hud känns mot mina fingertoppar, och jag blir alldeles genomlycklig varje kväll när jag lägger mig bredvid honom och känner hur gott han doftar. Jag njuter av att handla saker, och av vetskapen om att även om jag har en typiskt skitkass studentekonomi så är det inte ens i närheten av så dåligt som när jag var bulimisk och hetsade mig till betalningsanmärkningar.

Det finns massa saker. Överallt finns de, och hittar man dem inte så får man helt enkelt uppfinna dem. Vi människor borde njuta mer, av allt. Vi borde bli bättre på att se det lilla och ta oss tid att stanna upp i det och tänka "det här är något som jag verkligen njuter av"! Jag tror att världen skulle bli lite vackrare då.

Nu ska jag ut på stan för lite vardagsnjutning i form av fika med fina Jenniefer!
Vad är vardagsnjutning för er?

3 kommentarer:

Elwah sa...

Idag var allt det där precis vad jag behövde fylla huvudet med. Så tack för att du inspirerade mig till att ta min bok och sätta mig på altanen för timlång läsning, utan att skämmas =D
Du fick mig dessutom att titta mig extra omkring på skogspromenaden och att, trots att Eirah är ett helt projekt på promenad, faktiskt njuta av de fina Bergsjöskogarna.
Tack för dina inspirerande ord1

Frida sa...

Åh vilket härligt inlägg! Tänk va mycket som kan göra en så glad :)
KRAM

Frida sa...

:) du är en glädjespridare. Hehe ledsen att göra dig nyfiken. Men så fort allt är klart så kommer ni få veta, jag lovar! Nu är vi hemma från gbg och vi har haft det jättebra :) kram