måndag 13 juli 2009

Nattetid.

(Inte för att det egentligen är natt på den här bilden, men den känns ganska "nattlig", så den får vara med ändå!)

Jag tycker om nätter. När jag bodde ensam förut så var jag vaken på natten alldeles för ofta. Ibland var det för att jag hade ångest och inte kunde sova, men ofta var det för att jag helt enkelt tyckte om det.

Det är tyst. Lugnt. Tiden tycks stå stilla och allting ser lite annorlunda ut i skuggan av natten. Det är nästan magiskt. Theét smakar bättre, blommorna doftar annorlunda, musiken låter på ett annat sätt och framför allt, så kan tanken sväva fritt.
Ja, det är nog därför jag tycker så mycket om vakennätter, för att man tänker så bra då. Tänker och drömmer. Jag tycker om att drömma, planera och fantisera, och man gör det som bäst på natten. "Inatt smidde jag tusen planer, imorse gjorde jag som vanligt". Det finns något ordspråk som lyder så, och det stämmer så bra in på mig. Jag bestämmer alltid så mycket på natten. Smider planer om hur mitt liv ska se ut; vad jag ska göra, vad som ska hända, hur saker och ting kommer bli.
Att ligga i sängen och göra upp planer är bland det bästa jag vet. Allting känns så enkelt på natten. Det kommer vara lätt att gå ned mina 15 kilo, självklart kommer jag in på de reservplatser jag vill, jag kommer klara det dumma högskoleprovet, Rufs och jag kommer få en toppenlägenhet i Kalmar och jag kommer komma in på journalist. Det finns liksom inga tveksamheter. Allting går, bara man vill.
Jag är så trött nu att jag skriver som en kratta. Bokstäverna dansar framför mig och jag kan inte formulera mig så man förstår vad jag vill ha sagt. Jag måste nog sova nu, och egentligen ville jag bara säga att det är skönt att göra upp planer på natten. Godnatt.

1 kommentar:

Lisa sa...

Jag är likadan!