måndag 20 juli 2009

Dyrt att vara veggie!


(Bilden kan kvala in som världens fulaste, men mackorna var grymt goda, och det var även baren! Alldeles för lyxigt egentligen, men imorgon blir det MYCKET träning, så det är nog ingen fara!)

Nu känns allt lite bättre. Rufs (som har jobbat som mattelärare och är något av ett matematiskt geni - vilken tur jag har!) har hjälpt mig plugga lite, och jag fattar nog lite mer än jag trodde... Jag ska nog lyckas pricka in något rätt på det där förbaskade högskoleprovet iallafall!

En sak slog mig här om dagen när vi var och storhandlade. Jag är vegetarian, men jag äter ost och vissa andra mejeriprodukter. Dock försöker jag undvika vanlig mjölk eftersom jag inte tål det så bra. Jag tränar mycket och vill få i mig rikligt med protein, och jag är väl medveten om att som vegetarian går det inte att leva enbart på sallad.

Det som slog mig var hur mycket billigare storhandlingen blev för Rufs del än för min, eller ja, vi handlade för ungefär lika mycket pengar men han kom hem med så mycket mer än vad jag gjorde! Visst, det finns alltid billiga varor att tillgå om man kan tänka sig att bara äta halvfabrikat och pasta med kethup, men det vill varken han eller jag göra, så därför handlar vi inte sådant. Men, han köpte t.ex. mängder av tonfisk och ägg, och korv med hög kötthalt (inte så bra mat iofs, men ändå) som proteinkällor, och jag stod och hängde över frysdisken och jämförde kilopris och proteinhalt på olika quornprodukter. Quorn kostar runt 100 kr/kilot, tonfisk i vatten kostar ca 30 kr/kilot. Ni förstår vart jag är på väg va?

Och visst, kikärter är skitbilligt och proteinrikt, om man vill hålla på och blötlägga och göra egna biffar och stå i köket en evighet för att man vill ha middag. Och man kan vara förutseende och göra storkok och frysa in och hålla på och samla vuxenpoäng till förbannelse om man orkar, men ibland orkar man inte!

Min poäng är att det är dyrt att vara vegetarian och träna. Om man dessutom samtidigt är student (d.v.s. fattig) är det ännu tuffare. Runt 30 kr för 312 g quornfilé känns i plånboken; en sådan förpackning räcker ju inte en evighet precis, och tofu är minst lika dyrt...

Nu har jag iallafall bunkrat upp i frysen med quorn, och de sista enkronorna i plånboken gråter av ensamhet. Det händer ganska ofta att jag funderar på att börja äta kött igen, iallafall fisk och kanske ägg, men varje gång slutar det på samma sätt. Jag tänker på hur det skulle kännas att stoppa "det där" i munnen, och så vänder sig magen ut och in litegrann.

Jag har varit vegetarian sedan jag var 12 år, jag åt fisk fram till för något år sedan, men då slutade jag även med det eftersom jag helt enkelt inte klarar av tanken på att det är ett dött djur jag ska tugga i mig. Jag är inte vegetarian på grund av mina ätstörningar, och jag vet att vissa typer av kött till och med kan vara riktigt nyttigt, men jag klarar helt enkelt inte av det. Smaken, konsistensen, lukten...det funkar inte för mig. Jag säger ingenting om andra som äter kött, jag lägger mig inte i utan tycker att man ska äta det man mår bra av, men för egen del så tackar jag nej till sådant som en gång haft en puls.

Det är tråkigt att det ska behöva kosta så galet mycket att äta på det sätt man mår bäst av, och det är näst intill omöjligt att spara både tid och pengar som vegetarian. Det tar ju lite längre tid att blötlägga kikärter och göra biffar på dem, än vad det gör att steka två ägg eller öppna en burk tonfisk och hälla över salladen, liksom...

Så, är det någon som har något bra tips på billig, snabb och proteinrik veggiemat så skriv, för bövelen, skriv!!

Nu ska jag sova minsann! Imorgon blir det sittstrejk (Läs här!), BodyPump + Sats Afro och mer matteplugg! Natti!

4 kommentarer:

Duchess sa...

Jag älskar verkligen sättet du är vegetarian på. Jag jobbar tillsammans med en tjej som föreläser varenda gång man äter lunch... Inte så att hon direkt anklagar en, men det är i stil med hur illa djuren far och hur dåligt det är att äta kött och så vidare och så vidare... Inte direkt lunchro! Jag tycker inte att man ska tjata på människor så, alla har ju (iaf förhoppningsvis) gjort ett eget val. Och jag tycker du är så himla bra på den balansen!

Anonym sa...

Bönor, för bövelen! Linser, kikärtor, kidneybönor, allehanda baljväxter. Färdigkokta på burk - billigt och schweingott!

Simone sa...

Jag håller med Duchess; hatar människor som ska predika...som tur har jag väldigt många vänner som är veganer/vegetarianer som inte predikar det minsta! tvärtom har jag självmant genom dem lärt mig att äta mkt vegetariskt!! Jag älskar ju kombinationen tofu/soja/quorn med egenkomponerad grönsaksröra tillsammans med qinoa/bulgur/couscous. Om man vill ha lite mer fett är det bara att lägga till nötter/fetaost t.ex. Om man gör ett "storkok" av grönsaksröran går det jättesnabbt att slänga ihop en måltid!!

Lisa sa...

Jag har samma problem! =(
I äs-behandlingen får jag dessutom hela tiden höra att jag äter vegetariskt pga äs men jag har varit veg sen jag var tonåring (äter fisk och mjölkprodukter och ägg)! Det är som om de tycker att man automatiskt blir sjukare om man är vegetarian! =(

Läser du Mollys hälsoblogg? Hon brukar ha många bra tips!