söndag 26 juli 2009

Midnattsångest.

Ibland hälsar den fortfarande på.
Den där otäcka, klibbiga, kvävande, svarta.
Den där gastkramande, heltäckande, genomträngande.
Den välbekanta.

Mina damer och herrar, får jag lov att presentera: Fru Ångest! Eller om det är Herr Ångest? Jag vet inte riktigt. Det var ju Fru Bulimi,Herr Ångest kanske är mer rättvist?

Ikväll är en sådan natt när jag inte får vara ifred för tankarna, och det dumma är att de inte bara handlar om mat. Hade det varit så, så hade det varit lättare. Det är tankar jag känner igen. Men de handlar inte om mat, kropp och vikt i ett enda virrvarr, utan de handlar om så mycket mer. De är flyktiga och ogreppbara, men de är, och de känns. De känns ordentligt. Under huden och in i benmärgen, och jag hade nästan glömt hur det kändes. Konstigt va? Tänk att man kan glömma sådant, när man levt med det varje dag så jäkla länge!

Men jag vet nu.
Jag vet att det går över.
Jag vet att jag vaknar imorgon och då är de borta, tankarna.
Jag vet att klyschan är sann, och att det som inte dödar härdar.

Jag vet att jag kommer ge den där Herr Ångest en riktigt fet BodyCombat-sidekick och skicka honom dit pepparn växer, för här har han minsann inget att hämta!

Jag är värd mer än så. Definitivt.

(En annan sak jag vet är att jag inte kommer ha uppnått mitt viktmål imorn, trots att jag faktiskt redan uppnått det en gång. För mycket mat (kolhydrater, alltså massa extra vatten på kroppen) och en viss tid i månaden sätter käppar i hjulet. Men snart så! Snart är jag där! Nu är kostmotivationen tillbaka igen!)

3 kommentarer:

Anna sa...

åh jag känner igen mig i det du skriver! Ibland känner man en ångest som är så mycket mer än bara mattankar, men det är svårt att sätta fingret på vad det exakt är!
Men bodycombat är grymt till att "låtsats" döda sjukdomen. min motståndare på de passen är alltid ätstörningen, grym energi får efteråt rent psykiskt tycker jag åh i love it :)
Hoppas du mår lite bättre nu! Kram

Linda sa...

Men vad skönt ändå att inte komma ihåg hur det känns, kroppen är ganska klok ändå som ser till att vi glömmer sådana saker. Känner så väl igen mig i det du skriver och älskar din inställning. Ha en skön dag.
Kram

Lisa sa...

Svar:

Det är en kombination av hälso- och miljöskäl. Det är idiotiskt ur miljöperspektiv att äta så mycket kött som folk gör och jag önskar att fler kunde välja att åtminstone ha EN vegetarisk dag i veckan! Jag blir väldigt trött av att äta kött och mår bättre av vegetarisk mat men MÅSTE äta fisk och mjölkprodukter för att få i mig tillräckligt med bra protein och det fungerar!