onsdag 15 juli 2009

Mål,delmål och belöningar! (Och ny kategori)

(Det här inlägget ligger i en ny kategori; Diet och motivationssnack. Här kommer jag samla all info om min diet, hur det känns mentalt, hur kroppen mår o.s.v. Matintaget kommer som vanligt ligga under "Dagens mat" och träningsrelaterade inlägg under "Träning", men allting annat som rör min viktnedgång hamnar här!)

Nu är jag hemma från jobbet och ska snart krypa till sängs för att sedan gå upp och jobba igen. Det blir jobb även på torsdag (dock förhoppningsvis bara halva dagen, annars missar jag ju Harry Potter!) för min del, rätt gött med 20 timmars extra lön faktiskt :)

Nu sätter mitt projekt igång på riktigt igen, och jag startar som sagt med en detox för att sedan dieta stenhårt ett par veckor framöver. Jag är så galet pepp ska ni veta!

Något som jag tycker är viktigt när man försöker åstadkomma något (som en viktnedgång, till exempel), är mål, delmål och belöningar. Målen ska vara tydliga, enkla att definiera, och vägen mot dem ska vara lätt att förstå. Belöningarna ska vara eftertraktansvärda (Är det ett ord??! Om inte så uppfann jag det precis.) och skapa lust och motivation. Så, här kommer därför mina mål och belöningar för min kommande "viktresa":

Startvikt 14/7: 69 kg
Delmål 1, 26/7 : 67 kg (Hyra en riktigt bra film, dricka gott thé - mysa!)
Delmål 2, 16/8: 65 kg (Köpa mig en ny mobiltelefon!)
Delmål 3, 6/9: 62.5 kg (Köpa mig en ny akustisk gitarr!)
Delmål 4, 27/9: 60 kg (Unna mig en massage- eller naprapatbehandling!)
Delmål 5, 18/10: 57.5 kg (Hyra en riktigt bra film, dricka gott thé - mysa!)
Delmål 6, 1/11: 56 kg (Hyra en riktigt bra film, dricka gott thé - mysa!)
MÅL 15/11: 54 kg (Mysdag på Hagabadet tillsammans med Rufs!)

Jag vill helst inte ha belöningar som är alltför dyra, eftersom resten av sommaren och hösten kommer handla mycket om att spara pengar för min del, men de saker jag belönar mig med är saker som jag hade handlat i vilket fall som helst, eftersom jag behöver dem. Då är det liksom bättre att ge dem dubbel mening, genom att göra dem till belöningar. Och skulle jag inte klara av ett delmål, ja då får belöningsprylen helt enkelt vänta tills vikten är ikapp!

Film-myset är dock mest en symbolisk belöning, och dessutom nästan gratis, massagen kan jag få betald av min arbetsgivare och Hagabadet, det är... Ja, man måste ju faktiskt få fira rejält när man kommit i mål!

Men, observera! OM jag skulle vara nöjd med min kropp tidigare än vid 54 kilo, ja då stoppar jag där. Jag vill inte ned mer än till där jag trivs. Inte en chans. Jag kanske är nöjd vid 60 liksom, och då är det bara en finfin bonus!

Nu ska jag hoppa in i duschen, imorgon börjar detoxen! Pepp pepp!

3 kommentarer:

Linda sa...

Allvar, ska du gå ner 15 kg!!?? och på bara 4 månader! Hoppas verkligen att du kommer må bra av det du ska ge dig in på och tycker att dina belöningar är underbara.
kram

Linda sa...

Hej igen! Fast Harry Potter-bakom scenen var ju idag ;/, skrev inlägget igår. Du missade inte jättemycket, filmen är ju det viktigaste.

Ang kilona så har du ju helt rätt, det kändes bara som så himla många kilon och på de bilder du har visat så ser det absolut inte ut som om du behöver gå ner i vikt och definitivt inte 15 kg. Men det viktigaste är att du mår bra.

Kram

Linda sa...

vad bra att du slutat med "det där" ;) och jag tänker hålla dig till det löftet :)