måndag 31 augusti 2009

Kettlebells!

(Nej, det är inte Rufs på bilden :P Som tur är. I så fall hade jag blivit rädd varje morgon när jag vaknar upp. Bild lånad från ejmas.com)

Nu är Kettlebellspasset avklarat. Det var riktigt intressant, må jag säga, och jag tror nog att jag kommer ha en del träningsvärk i flera muskler imorgon. Hoppas jag i alla fall. Den här träningsformen gick ju emot ungefär allt jag någonsin lärt mig om riskfri träning, men roligt var det! Att svinga en järnkula i 45 minuter är jobbigare än man tror :)
Instruktören, som var en broilerkille med blont hår och svullna biceps, var dock sjukt arrogant. Jag kom dit och förklarade att varken jag eller Rufs hade testat Kettlebells innan, och frågade honom efter viktrekommendationer, men då snäste han bara att han minsann skulle gå igenom det när passet hade startat. Sedan tog han för givet att Rufs var superstark och jag bara klarade av de lättaste vikterna, eftersom Rufs är kille och jag en överviktig tjej... Missförstå mig rätt, Rufs ÄR stark, men jag är inte så jävla klen jag heller!
Vikterna man kunde använda var 4, 8 eller 12 kilo tunga, och instruktören gav mig ett par 4- och ett par 8-kilosvikter. Rufs fick 8 och 12 istället. Redan efter uppvärmningen så kände jag att 8-kilosvikterna nog var lagom som lättaste vikter för mig, och jag frågade instruktören om jag fick byta - och han hånlog åt mig! Han gjorde faktiskt det! Hånlog! Sedan himlade han med ögonen och kastade gliringar med ögonen åt mitt håll under resten av passet.
Jag bytte vikter i alla fall, och det gick alldeles utmärkt att köra med de tyngre vikterna. Hade det funnits 10-kilosvikter hade nog de varit ännu mer lagom än 8 kilo, faktiskt... Jag gav mig fan på att ha perfekt teknik under hela passet, och jag har nog aldrig gjort så korrekta knäböj och axelpressar som idag, så det lär ju kännas imorgon :)

Jag hatar när folk generaliserar sådär som instruktören gjorde. Visst, jag är inte jättevältränad, och jag har en hel del extrakilon att släpa på som gör att man inte ser att jag faktiskt är ganska stark... Men är det något med mig som är på topp så är det min uthållighetsstyrka! Och det är ju det Kettlebells går ut på, mestadels. Jag är sämre än vad jag var förut, men fortfarande över medel, om jag får säga det själv...

När någon ser ned på mig på det sättet som han gjorde idag, och förutsätter att jag aldrig satt min fot på ett gym bara för att jag är kraftig - då går jag i taket! Jag tränar 4-5 ggr i veckan trots mitt hjärtfel, och jag kan hur mycket som helst om människokroppen, kost och träning, men han dömer mig enbart för mitt utseende.

Sådana människor borde inte få bli instruktörer. Men Kettlebells var en skön träningsform som jag gärna testar igen, trots den tykna instruktören.

2 kommentarer:

J sa...

du motiverar mig till att också dra igång träningen på riktigt. du kanske inte vet om det, men du är extremt peppande, det smittar av sig. så tack för det, jag behöver den peppen. vi kanske ses på friskis :P

soffan sa...

Åh, vilket pucko... Bra att du visade var skåpet ska stå. You go girl :)!