lördag 22 augusti 2009

"Och nu ska jag till Systembolaget".

Det har öppnat en ny Sats-anläggning i Landala, där vi bor. Idag har de öppet hus, och en jättehurtig Sats-anställd stod utanför entrén och delade ut information när jag gick förbi. Precis bredvid det nya gymmet ligger Systemet, och det var dit jag var på väg. Eftersom jag kom direkt från boxpasset hade jag träningskläder på mig.

Hurt-tjejen: Och du ska träna ser jag!
Jag: Nej, jag kommer precis från Sats Kompassen, så jag är klar för idag!
Hon: Jaha, så du ska bara kika på den nya anläggningen då?
Jag: Nej, jag ska till Systemet!
Hon: Men...neeejeee!!! (Och så gjorde hon en min som talade om att jag var en hemsk människa som syndade på detta sätt. Typ som att hon tyckte synd om mig, för att jag måste dricka.)

Jag festar inte ofta, och när jag gör det så dricker jag inte särskilt mycket och jag blir aldrig för full. Jag blir lullig, men aldrig packad. Aldrig någonsin har det hänt att jag druckit tills jag däckat, spytt, fått minnesluckor eller gjort något jag inte kan stå för. Inte ens när jag var ung och alkohol var nytt för mig, jag har alltid haft någon spärr som talar om att "nu räcker det". Men visst, ibland tar jag en öl efter jobbet på Haket, och jag dricker ju när jag går ut och festar!

Jag tycker inte det är fel. Alkohol är ju en drog, och man ska vara försiktig, givetvis, särskilt om man har eller har haft ätstörningar, eftersom det är lätt att byta ut en beroendesjukdom mot en annan.

Vad har ni för syn på alkohol och hälsa? Berätta gärna!!

2 kommentarer:

Linda sa...

Jag tycker definitivt att man kan dricka måttligt med alkohol och ändå vara hälsosam. Det gör gott för både kropp och själ, skulle inte vilja vara utan mitt röda vin.
Allt med måtta är sunt oavsett om det är alkohol, godis, kolhydrater eller träning.

J sa...

alkohol har alltid och kommer alltid förstöra en del av människoskaran. men inte alla. en del behöver det mer än andra. vissa för att de är beroende, en del för att våga släppa loss och släppa sina hämningar, andra för att slappa av, och en del dricker enbart för att de tycker att det är gott.
att stå och döma ut en ungdom (eller vem som helst för den delen)för att denne är på väg till systemet tycker jag enbart visar på ett extremt trångsynt beteende och personen i fråga har inget som helst förutseende med personer som inte lever som denne. såna människor är inget att lägga energi på alls. så länge alkohol inte skadar dig mer än ett extra kaloriintag som du klarar av att träna bort så fuck sats-människan, hon borde vara så pass "professionell" i sin roll att hon kan bortse från att någon går till systemet efter eller innan ett träningspass.