måndag 3 augusti 2009

Kreditupplysning.

Nu har jag försökt ta en kreditupplysning på mig själv i nästan en timme. Resultatet? Jag är 60 kr fattigare, men inte ett dugg klokare. Det är nämligen nästintill omöjligt att få veta något om sig själv, om man har betalningsanmärkningar och inte har ett eget mobilabonnemang. Enligt ratist.se måste nämligen en kopia till omfrågad skickas ut (och det är väl förståeligt), och då måste jag bekräfta att jag är jag, helst via min egen mobiltelefon. Det kan jag ju dock inte. Men man tycker ju att de borde se att personnumret på den som frågar och den omfrågade är samma, eller? Jag behöver ju liksom ingen kopia på att jag har undrat över min egen kreditstatus... Det vet jag ju redan att jag har.

Det roligaste är dock att ratist.se gick med på att fakturera mig för tjänsten (som jag ändå inte kan använda), trots mina anmärkningar.

Great. Hela systemet verkar mycket genomtänkt och fantastiskt.

Inga kommentarer: