tisdag 15 september 2009

Ett par ord om kräkningar och tillfrisknande.

På sista tiden har jag fått en del kommentarer om det här med min bulimi och att behålla maten. Jag kräks ju inte längre, och jag skulle inte se det som att jag "inte gör det så ofta längre", utan jag vågar faktiskt påstå att jag har slutat helt. Sedan länge.

Hur som helst så tänkte jag skriva upp ett par punkter som i alla fall hjälpte mig att sluta kräkas. Jag hoppas någon av er har nytta av dem :)

* Mycket att göra! Se till att fylla dina dagar med saker som får dig att må bra och känna dig värdefull. Undvik dötid som öppnar upp möjligheten för dig att hetsäta och kräkas.

* Skriv matdagbok! Oftast känns det kanske som att du har ätit för mycket, trots att det verkligen inte är så... Då kan det hjälpa att skriva ned det du har ätit, för att få en överblick och se att det egentligen inte alls är farligt mycket. Troligen är det till och med för lite, och det är därför du känner ett sug efter att hetsäta.

* Träna! Många rekommenderar att man undviker motion under tillfrisknandet, men jag påstår faktiskt att det är nyttigt för dig. Du kommer öka din kroppskännedom och möjligheten att känna hunger och mättnad ökar faktiskt om du rör på dig! Var noga med träningsdosen bara. Bestäm dig för hur mycket motion som är hälsosamt och rimligt för just dig och ditt levnadssätt, och ta gärna hjälp av t.ex. en personlig tränare om du känner att du inte kan avgöra rimlig mängd på egen hand.

* Skriv! Eller måla, eller sjung, eller dansa, gör pärlplattor, spela munspel eller knyppla. Att skapa något ger utlopp för våra känslor, och jag tror att hetsätning/kräkning är just ett sätt att få utlopp för våra känslor, om än ett väldigt destruktivt sätt. En annan form av kreativitet kan delvis ersätta det destruktiva beteendet, och minska "längtan" efter hetsätning. I alla fall så fungerade det så för mig.

* Berätta! Bulimi är så fasligt tabubelagt. Det behöver inte vara så! Du har inget att skämmas för! Inte tycker du att någon som har cancer eller diabetes ska skämmas för sitt tillstånd? Detsamma gäller dig! Du har en sjukdom - men sjukdomen är inte du. Berätta för den du lever ihop med (partner, mamma, pappa, kombo etc.) att du har problem med maten, tala om vilka tecken han eller hon kan leta efter och be henne eller honom att upplysa dig om när han/hon uppmärksammar dessa tecken. Det kan t.ex. vara att du småäter konstant eller att du äter mer än vanligt vid måltiderna; tecken som signalerar att en hets är på väg, helt enkelt. Att någon annan vet och kommer kommentera ditt beteende, kan bara det göra så att du lyckas motstå "lusten" att hetsäta!

* Förstå att din kropp är en del av dig! När jag var sjuk tänkte jag aldrig på min kropp som min egen, jag tänkte mer att det var något som jag tvingades släpa på och som jag helst hade varit utan. Men, både din och min kropp är fantastisk! Den fungerar och låter oss göra de saker som vi vill göra här i livet - om vi bara tillåter det. Öva dig i att se hur fantastisk din kropp är, och var medveten om hur den faktiskt fungerar och vad den gör för dig. Den är så mycket mer än bara ett yttre attribut - den är en av dina allra största tillgångar!

* Sov! Sömn är jätteviktigt! De allra flesta dagar jag "trillade tillbaka" var de dagar jag var riktigt trött. När vi är trötta vill vi äta, för att vi vill höja vårt blodsocker så att vi blir "fake-pigga" en stund. Det om något är en jättetrigger! Så sov, så lovar jag att det blir lättare att hålla ordning på maten.

Jag skulle kunna skriva hur mycket tips och tricks som helst, men jag är så trött att jag faktiskt ser i kors på riktigt nu...så vi tar resten en annan gång :) Godnatt!

2 kommentarer:

J sa...

har jag sagt att jag tycker att du ska skriva en bok...? ;)

Linda sa...

Så himla bra tips, håller med i allt, du är så klok