torsdag 26 november 2009

Recept - Lyxbollar (godis)



Varje vecka turas vi om att baka till klassen på torsdagar. Mycket mysigt med förmiddagsfika och hembakt - och imorn är det min tur! Eftersom både Sigrid och jag är LCHF-folk, så tänkte jag göra något gott a'la LCHF. Alla kan ju äta det, och ingen mår bra av socker :) Här är vad jag experimenterade fram! Det blir riktigt kraftig chokladsmak, och mättar bra... Vill man kan man nog ha i lite kaffe också, eller kanske lite pressad apelsin, om man nu inte vill undvika kolhydrater så gott det går :)

Ca 30 bollar

200 g mörk choklad (jag använde 90%-ig)
100-150 g kokosflingor
50 g hackad mandel
100 g smör
0.5-1 dl grädde
Kakao efter smak

Hacka mandeln
Fördela smöret i en bunke, blanda ned kakaon och mosa ihop tills det blir en smet :)
Smält chokladen tillsammans med grädden, låt svalna något
Blanda i mandeln och 2/3 av kokosen i smöret
Blanda ned chokladen och grädden, se till så att allting blandas ordentligt!
Låt smeten svalna i rumstemperatur
Låt stå i kylskåpet ca 15-20 minuter
Rulla bollar av smeten i kokos, förvara i kylskåp - ät och njut!

1 kommentar:

bak recept godis sa...

Mm, dem såg riktigt goda ut. Får prövas på här i hemmet.