fredag 13 november 2009

Mycket tankar...

(Lax, mögelost och cremé fraiche...)

Oj. Jag ska upp snart, men istället för att sova så sitter jag här och kämpar med illamående och ett maginnehåll som håller på att kräla upp genom halsen... Jag har nämligen ätit lax, som ni ser, och det var nog över ett år sedan jag gjorde det sist.

Jag har varit vegetarian sedan jag var 12 år gammal, och kött har liksom aldrig varit min grej, men nu börjar jag faktiskt fundera på att kanske försöka äta lite kött igen. Dels för att jag har så sjukt lågt blodvärde, och trots receptbelagda mediciner så vill min kropp inte ta upp järn, så jag tänker att det kanske blir bättre om jag äter animaliska livsmedel. Dels har det även med ekonomi och LCHF att göra. Det skulle bli lägre matkostnader per månad, och dessutom så skulle jag kunna äta en mer varierad LCHF-kost om jag även åt kött...

MEN, det går emot mina principer så enormt mycket och jag satt och kämpade en bra stund med den där laxbiten, som förvisso smakade gott - men som skapade kaos i magen. Självklart så kommer kroppen att vänja sig med tiden, och det är inte som att jag kommer sätta tänderna i en blodig biff imorgon...utan det blir små, små steg som gäller i så fall... Men mitt samvete säger ifrån på något sätt.

Vad skulle ni ha gjort? Help me out here!

1 kommentar:

J sa...

jag har själv aldrig varit vego men har många vänner som varit det och som börjat äta kött igen. vet ingen av dom som slutat igen eller mått dåligt på något sätt utav det.

det är bara att sätta dig ner, gå genom varför du låter bli kött. det är en stor skillnad mellan att inte tycka om det, tycka att det är moraliskt fel och att göra det ur miljösynpunkt.
oavsett vilket måste du sätta ditt egna välmående i första hand, både det psykiska och fysiska. det är inte lönt att börja knapra på ett revben om du kommer gå runt och må dåligt för att du blivit köttis.

mitt främsta argument för att jag skulle låta bli att äta kött (vilket jag nog aldrig kommer göra) hade varit för miljöns skull. men istället lever jag så miljövänligt jag bara kan och försöker få andra runt omkring mig att göra detsamma och tänker att det kompenserar min köttovana :P